woensdag 27 april 2011

Betaalgedrag Nederlanders verbeterd

Betaalgedrag Nederlanders verbeterdNederlanders betalen hun rekeningen weer vaker op tijd. Ook het gemiddelde bedrag van betalingsachterstanden is gedaald, zo blijkt uit onderzoek van creditmanagementbureau GGN.

Economische crisis

Na een jaar waarin, door de economische crisis, het betaalgedrag verslechterde en meer mensen met incassobureaus en deurwaarders te maken kregen, is de financiƫle situatie van de Nederlandse consument nu stabieler. In totaal 6% van de mensen kreeg de afgelopen twaalf maanden te maken met een incassobureau. Een jaar eerder was dat nog 10%. Het aantal mensen dat bezoek kreeg van een deurwaarder daalde van 4 naar 2%.

Nooit rood staan

De financiƫle situatie van de consument is verbeterd. Het aantal mensen dat nooit rood staat is gestegen van 36 naar 40%. Wel heeft nog steeds 10% van de ondervraagden een betalingsachterstand, maar het gemiddelde bedrag is gedaald tot 676 euro. Een jaar geleden was dat nog 817 euro.

Nonchalance neemt toe

Verder blijkt dat het te laat betalen van rekeningen dit jaar vaker komt door vergeetachtigheid dan door gebrek aan geld. Mensen zijn dit jaar vooral slordiger geworden met het betalen van de huur of de hypotheek. Vergat vorig jaar 4 tot 5% dat wel eens, nu is het 16%. Ook hebben Nederlanders nu minder zicht op de eigen uitgaven dan in 2010.

Grote steden betalen slechtst

Uit het onderzoek van GGN blijkt dat in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag het betaalgedrag slechter is dan gemiddeld. Bijna een op de vijf (19%) inwoners heeft betaalproblemen. Landelijk is dat 12%. In het zuiden en westen van het land wonen de beste betalers.