vrijdag 11 februari 2011

De kwaliteit van de BelastingTelefoon is slecht.

Bellers krijgen regelmatig verkeerde antwoorden op inhoudelijke vragen. Belastingplichtigen zouden hierdoor in de problemen kunnen komen, blijkt uit een onderzoek op basis van testtelefoontjes dat de Consumentenbond vandaag presenteert.

De fiscus erkent in een reactie dat het onacceptabel is dat bellers onjuist advies krijgen. Een woordvoerder voegt daar wel aan toe dat sommige vragen zó technisch zijn, dat die onmogelijk door een medewerker aan de BelastingTelefoon beantwoord kunnen worden. Desalniettemin heeft staatssecretaris Frans Weekers (Financiën) vorige week besloten dat ook belastinginspecteurs aan de telefoon moeten zitten. Door bellers op tijd met hen door te verbinden, hoopt de Belastingdienst te voorkomen dat vragen fout beantwoord worden. "Dit moet natuurlijk beter", zegt Weekers. "Ik nodig de Consumentenbond dan ook uit om samen met de Belastingdienst de uitkomsten van het onderzoek te bespreken. Daarnaast wil ik dat mensen voor de moeilijke vragen over hun aangifte naar een specialist of inspecteur kunnen worden doorverbonden. Dat moet binnen een jaar gerealiseerd zijn."  Daarnaast is het nu mogelijk dat mensen worden terug gebeld.

Opm. van redacteur: afgelopen woensdag had ik een moeilijke vraag voor de belastingtelefoon, de medewerkster kwam er niet uit, maar beloofde mij dat ik binnen twee werkdagen terug gebeld zou worden. Ik kon zelfs kiezen tussen 4 dagdelen waarop het terugbellen zou plaatsvinden. Als de belofte uitkomt verwacht ik vanmiddag tussen 15:00u. en 17:00u. een telefoontje, ik ben benieuwd.)

De BelastingTelefoon krijgt jaarlijks ongeveer 14 miljoen telefoontjes. Negen op de tien zijn standaardvragen: of de aangifte al binnen is en wanneer die wordt afgehandeld.

Van alle vragen is tien procent inhoudelijk. Van die groep vragen zijn enkele honderdduizenden zo ingewikkeld dat zij alleen door specialisten beantwoord kunnen worden. De Consumentenbond begint vandaag een campagne rond de belastingaangifte over 2010. De belangenclub wilde gisteren niet op details van het onderzoek ingaan.

Wel waarschuwt de bond dat de belastingteruggave van specifieke zorgkosten en schenkingen aan goede doelen kan tegenvallen, omdat de drempel voor aftrekbaarheid is verhoogd.

Belastingplichtigen die gebruik willen maken van de vooringevulde aangifte waarop de meeste fiscale gegevens al zijn ingevuld, moeten nog even wachten. Die is pas vanaf 1 maart via de internetsite van de Belastingdienst beschikbaar.