donderdag 20 januari 2011

Discussies BUDGET SUPPORT te Assen

 De redacteur plaatste al eerder meerde artikelen op deze blog over Budget Support te Assen. Vanmorgen stond op de voorpagina -editie Drenthe- van het DvhN : Einde Budget Support in zicht.  Er is geen geld meer voor de stichting , de gemeente verlengt het contract niet.


 N.a.l. van een artikel op de site van de SP geschreven door Aly Joustra ( dit artikel stond ook in het DvhN) heeft de coördinater van Humanitas "thuisadministratie", de heer Ed Schut, de volgende mail met kanttekeningen gestuurd naar Aly Joustra.

Beste Aly,

Ik heb met veel belangstelling je artikel gelezen op de website van de SP met als titel "3 vrouwen ruimen puinhoop van college op" en de vragen die je aan het college gesteld hebt over de situatie  rondom budgetsupport.

Ik neem  toch de vrijheid om enige kanttekeningen bij het één en ander te plaatsen. Even voor alle duidelijkheid ik doe dit op persoonlijke titel en dus niet namens Humanitas Thuisadministratie Assen waar ik zoals je weet vrijwillig coordinator ben.

Ik onderschrijf je mening dat Budgetsupport goed werk verricht en dat Marjan daarin de drijvende kracht is. Daarin verschillen wij niet van mening. En ik heb ook niets tegen Budgetsupport en of Marjan.

Wat mij echter stoort is dat je doet voorkomen of Budgetsupport de enige organisatie is "die op het terrein van thuisadministratie/begeleiding bij schulden/ zorgen dat mensen krijgen waarop ze recht krijgen/ de mensen steunen in de ondersteuning van verschillende aanvragen, toeslagen, belasting terugvragen en begeleidingen naar de GKB toe"   in Assen dit werk doet.

Je spreekt niet over Humanitas Thuisadministratie Assen die met een ploeg van 20 vrijwilligers dezelfde problemen oppakt als Budgetsupport. In 2010  hebben wij 103 nieuwe aanvragen gehad. Terwijl we uiteraard het jaar niet met 0 begonnen zijn.
Al de 20 mensen die actief zijn ontvangen geen loon, zij kunnen hooguit de onkosten vergoedt krijgen. Onder deze 20 vrijwilligers zijn 2 coordinatoren  (Els en ik) die gemiddeld 20 tot 30 uur per week bezig zijn en ook daarvoor geen enkele vergoeding ontvangen.
Komende donderdag ondertekenen wij een Convenant samen met de gemeente en de voedselbank om mensen die zich rechtstreeks bij de voedselbank melden te ondersteunen en te bekijken of zij wel van alle regelingen gebruik maken die er zijn en met hen proberen de financien op orde tekrijgen.  Wij krijgen dus meer werk, terwijl onze subsidie van 3000,-- euro wordt teruggebracht tot 2100,-- euro. Om al dat werk te doen hebben wij geen betaalde kracht nodig, omdat al onze vrijwilligers deze werkzaamheden met veel plezier en deskundigheid oppakken.

Verder zijn we met andere organisaties bezig in overleg met de gemeente tot oprichting van een formulierenbrigade.

Daarnaast zijn in Assen ook nog actief  Stichting Welzo met een groep vrijwilligers voor Thuisadministratie voor ouderen en uiteraard UBA  die veel belastingformulieren invult voor mensen met een minimuminkomen en hun administratie op orde hebben. UBA verwijst mensen die hun administratie niet op orde hebben o.m. naar ons. Ook UBA heeft geen betaalde kracht.

Ik ben het met je eens dat al deze organisaties een grote en goede schakel vormen tussen de  professionele organisaties en inwoners van Assen die problemen hebben.. Als de vrijwilligersorganisaties wegvallen ontstaat er een groot probleem.

Als je in je vragen vraagt om gelijke kappen-gelijke monnikken (mijn interpretatie) dan vraag ik mij toch af waarom Budgetsupport een betaalde kracht zou moeten hebbben, als andere organisaties het doen met een minimale subsidie en alle activiteiten belangeloos door de vrijwilligers gedaan worden.

Ook op het gebied van de weggeefwinkel zijn meerdere partijen aanwezig in Assen. En bij sommige acties dubbele activiteiten in Assen plaatsvinden.

Bij mij staat voorop de mensen in Assen die problemen hebben, en we niet moeten denken in concurrentie tussen organisaties maar in goede samenwerking en aanvullingen op elkaar zodat we met z'n allen zoveel mogelijk mensen bereiken.
Daarbij moeten er geen  verschil zijn tussen de organisaties, inderdaad gelijke monikken- gelijke kappen.

Dit waren enige kanttekeningen mijnerzijds. Mocht je behoefte hebben om met mij hierover te praten, dan ben ik daar uiteraard toe bereid.

met vriendelijke groet,
Ed Schut


Met toestemming van de hr.Schut en mvr. Joustra op deze blog geplaatst.