woensdag 2 juli 2014

Betalingsachterstand? Toch water uit de kraan

Klanten van PWN die hun factuur niet kunnen betalen en meewerken aan een oplossing, worden niet afgesloten van drinkwater. De drinkwaterbedrijven in Nederland en schuldhulpverlening hebben hierover nieuwe afspraken gemaakt.
De tijd dat klanten met een betalingsachterstand meteen genadeloos werden afgesloten van drinkwater, ligt ver achter ons. Dagelijks schoon water uit de kraan mag niemand worden ontzegd, vindt PWN. Maar klanten moeten hun rekeningen natuurlijk wel betalen.
Hoe helpt PWN klanten met een betalingsachterstand?
Een klant met een betalingsachterstand krijgt het dringende advies om zich te melden bij schuldhulpverlening. PWN geeft dan maximaal elf maanden uitstel van betaling. In de tussentijd zoekt schuldhulpverlening samen met de klant naar een structurele oplossing voor zijn financiĆ«le problemen, zodat hij weer kan voldoen aan zijn betalingsverplichtingen.
Hechtere samenwerking leidt tot betere oplossingen
Dat PWN niet betalende klanten schuldhulpverlening adviseert, is niet nieuw. Wel nieuw is dat de drinkwaterbedrijven en schuldhulpverlening sinds kort nog nauwer samenwerken. De vereniging van drinkwaterbedrijven (Vewin) en de vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren (NVVK) hebben hierover een convenant afgesloten. Klanten met betalingsproblemen kunnen hierdoor sneller naar een blijvende oplossing toewerken.