vrijdag 12 augustus 2011

bureau WSNP

Redacteur:  Een collega van de Thuisadministratie heeft nuttig gebruik gemaakt de link  "Alles over de WSNP" ( link staat ook  onder de kolom "nuttige links") om via dit bureau WSNP een aantal vragen beantwoord te krijgen. 

    Door mij zijn de navolgende casussen voorgelegd aan het Bureau WSNP, waarvan de gegeven antwoorden wellicht ook voor anderen interessant zijn:

Ik help momenteel een 31 jarige jongeman met het op orde brengen van zijn (financiële) administratie, het alsnog maken van belastingaangiftes over een aantal afgelopen jaren, het in kaart brengen van zijn schulden, het leggen van contacten met zijn schuldeisers (incassobureaus) en het maken van een totaal schuldenoverzicht.
Hij heeft inmiddels weer werk en verdient netto zo'n 1600 euro per maand en woont nog bij zijn moeder. Zijn totale schulden bedragen ongeveer 38000 euro. Met de schuldeisers is afgesproken, dat wij medio augustus met een betalingsvoorstel zullen komen.
Hijzelf wil graag gebruikmaken van de WSNP.
Als iemand nu in staat is om in een periode van 3,6 jaar zijn schulden volledig af te aflossen en de schuldeisers van mening zijn, dat hij dat dan maar moet doen, kan hij dan desalniettemin eisen, in aanmerking gebracht te worden voor de WSNP waardoor hij na 3 jaar schuldenvrij is?
Mijn client kan maandelijks maximaal aflossen: 1600 - 712,73 (a) + 39,60 (b) = 926,87.
Hij is derhalve in staat om in: 38000 : 926,87 = 3,4 jaar zijn schulden volledig af te lossen.
(a) = bijstandsnorm alleenstaande woningdeler minus 10%
(b) = maandelijkse vakantietoeslag
Het bureau informeerde mij o.a. als volgt:

(…) Om in aanmerking te kunnen komen voor de Wsnp moet er sprake zijn van problematische schulden. Het is discutabel of een schuldenlast die in 3,6 jaar volledig afgelost kan worden problematisch is. Mocht een verzoek tot toelating in de Wsnp worden behandeld door de rechter, dan kan de rechter beslissen dat de schuldenlast niet genoeg problematisch is (…)


Tevens is door mij de volgende vraag aan de orde gesteld:

Ik heb ook een cliënt, die de afgelopen 3 jaar teveel zorgtoeslag en huurtoeslag ontvangen heeft. Dat heeft te maken met het feit, dat zij in die jaren veranderingen in haar leefomstandigheden niet aan de belastingdienst heeft doorgegeven. Het betreft een aanzienlijk bedrag van ruim 18000 euro. Gegeven het feit, dat zij nu een bijstandsuitkering heeft en dat haar totale schuld (inclusief de belastingdienst) zo'n 41000 euro bedraagt ligt een WSNP-traject voor de hand.
Aan de belastingdienst heb ik gevraagd, of na afloop van een WSNP het niet afgeloste deel van de schuld bij de "Belastingdienst Toeslagen" overeind blijft. De belastingdienst kon mij hierover niet informeren
Kunt u mij hierover duidelijkheid verschaffen?

Het bureau WSNP gaf mij het volgende antwoord:

(…) Schulden met betrekking tot belastingtoeslagen vallen onder de werking van de schone lei, als de schone lei wordt verleend kan de belastingdienst geen restantschuld meer op mevrouw verhalen.

Als uw cliënt geen wijzigingen heeft doorgegeven aan de Belastingdienst kan het wel zijn dat ze niet wordt toegelaten in de Wsnp in verband met verwijtbaarheid (…)