vrijdag 22 januari 2016

'U heeft niet betaald, wat kunnen we voor u doen?'

Weg met boze aanmaningen. Een coalitie van verzekeraars, incassobureaus en andere partijen denkt dat het veel beter is om wanbetalers met probleemschulden op een begripvolle manier te benaderen. De partijen hebben een gezamenlijk manifest opgesteld met regels om klanten met betalingsachterstanden te helpen.

Op die manier kunnen financiĆ«le problemen vaak in een vroeg stadium voorkomen worden, zeggen ze. Ruim twintig zeer verschillende partijen, waaronder Nuon, KPN, T-Mobile en Vodafone, ondertekenden het manifest. Manuel van der Hoek, manager bij zorgverzekeraar CZ, legt uit: "Niet zeggen: ‘wij zijn van debiteurenbeheer’, maar: ‘u hebt twee maanden niet betaald, hoe kunnen we u helpen?’ Bij CZ doen we dat al een aantal jaar en we zien dat het werkt."

Door huishoudens snel met schuldhulpverleners in contact te brengen, lukt het veel mensen uit hun benarde positie te krijgen. In Nederland worstelen ongeveer 700.000 huishoudens met probleemschulden: zo’n 1,5 miljoen mensen.Volgens Marie-Louise Voors, manager bij initiatiefnemer Delta Lloyd, kampen ze gemiddeld met 38.500 euro schuld, verdeeld over veertien schuldeisers. Een groot deel van deze schulden bestaat uit boetes, incasso- en deurwaarderskosten.