vrijdag 22 januari 2016

'U heeft niet betaald, wat kunnen we voor u doen?'

Weg met boze aanmaningen. Een coalitie van verzekeraars, incassobureaus en andere partijen denkt dat het veel beter is om wanbetalers met probleemschulden op een begripvolle manier te benaderen. De partijen hebben een gezamenlijk manifest opgesteld met regels om klanten met betalingsachterstanden te helpen.

Op die manier kunnen financiële problemen vaak in een vroeg stadium voorkomen worden, zeggen ze. Ruim twintig zeer verschillende partijen, waaronder Nuon, KPN, T-Mobile en Vodafone, ondertekenden het manifest. Manuel van der Hoek, manager bij zorgverzekeraar CZ, legt uit: "Niet zeggen: ‘wij zijn van debiteurenbeheer’, maar: ‘u hebt twee maanden niet betaald, hoe kunnen we u helpen?’ Bij CZ doen we dat al een aantal jaar en we zien dat het werkt."

Door huishoudens snel met schuldhulpverleners in contact te brengen, lukt het veel mensen uit hun benarde positie te krijgen. In Nederland worstelen ongeveer 700.000 huishoudens met probleemschulden: zo’n 1,5 miljoen mensen.Volgens Marie-Louise Voors, manager bij initiatiefnemer Delta Lloyd, kampen ze gemiddeld met 38.500 euro schuld, verdeeld over veertien schuldeisers. Een groot deel van deze schulden bestaat uit boetes, incasso- en deurwaarderskosten.

donderdag 14 januari 2016

Centrale Raad van Beroep scherpt boeteregime verder aan

De Centrale Raad van Beroep (CRvB) heeft op 11 januari 2016 voor het eerst beslist dat de hoogte van een boete zo moet worden vastgesteld, dat een bijstandsgerechtigde deze binnen een redelijke termijn kan betalen (zie CRvB 11 januari 2016, nr. 15/2099 WWB, ECLI:NL:CRVB:2016:12). De CRvB gaat daarbij uit van een maximale termijn van twee jaar waarin de bijstandsgerechtigde de boete kan betalen. De CRvB is als het gaat om de bijstand het hoogste rechtsprekende orgaan.
De CRvB beoordeelt in de uitspraak van 11 januari 2016 of de boete wel mogelijk is gelet op wat de bijstandsgerechtigde financieel aan kan. Dit wordt ook wel de draagkracht genoemd. Bij de beoordeling of de boete voldoet aan de eisen van een evenredige sanctie is de mate waarin een boete de bijstandsgerechtigde treft van belang. Daarbij kunnen ook de financiële omstandigheden van belang zijn.
Redelijke termijn
Bij een inkomen op bijstandsniveau is slechts beperkte draagkracht aanwezig en geen of slechts een beperkt vermogen. Als de bijstandsgerechtigde een reguliere bijstandsuitkering ontvangt verrekend het college de kosten van de boete. Hierbij wordt de beslagvrije voet altijd in acht genomen. Dit betekent dat de bijstandsgerechtigde altijd een inkomen heeft ter hoogte van 90% van de in zijn geval toe te passen bijstandsnorm. Gelet op de financiële omstandigheden van de bijstandsgerechtigde meegewogen te worden of de boete binnen een redelijke termijn kan worden betaald. Anders zou een bijstandsgerechtigde zeer langdurig moeten leven op het absolute minimum. Een maximale termijn van twee jaar is daarbij het uitgangspunt.
Bepaling redelijke termijn voor beoordeling hoogte boete
Bij de bepaling van deze termijn moet volgens de CRvB rekening worden gehouden in hoeverre de gedraging die tot de boete heeft geleid de bijstandsgerechtigde valt aan te rekenen. Zo zal de aflossingstermijn minder lang duren naar mate een gedraging de bijstandsgerechtigde minder te verwijten valt.
Daarbij geldt als uitgangspunt dat het inkomen boven de beslagvrije voet volledig beschikbaar is of wordt aangewend voor het betalen van de boete. Met mogelijke andere verplichtingen wordt geen rekening gehouden. Hetzelfde geldt voor eventueel aanwezig vermogen.

Naheffing kinderopvangtoeslag 2014

In het nieuws was recent aandacht voor brieven die die verstuurd worden  door de belastingdienst naar ouders waarin staat dat zij over 2014 een (groot) deel van hun kinderopvangtoeslag moeten terugbetalen.

Vorige week heeft de Belastingdienst naar een groot aantal ouders definitieve beschikkingen kinderopvangtoeslag 2014 gestuurd. Een substantieel aantal van deze beschikkingen bevatten fouten. Volgens eerste berichten zijn ergens fouten opgetreden in de gegevensaanlevering van kinderopvangorganisaties aan de Belastingdienst. De exacte oorzaak en wie verantwoordelijk is voor deze fouten, is op dit moment nog in onderzoek. Zodra hier meer over bekend is, zullen we u hierover informeren.

Bij GastOuderBureau SamSam worden de jaaropgaven, die verstuurd worden naar de ouders en gastouders zorgvuldig nagekeken en dat geldt ook voor het zogenaamde KOI bestand met daarin alle opvangkosten, dat jaarlijks naar de belastingdienst verstuurd moet worden.
Wij verwachten dat ouders, die in 2014 gebruik hebben gemaakt van gastouderopvang bij SamSam, geen verzoek tot terugbetalen van de kinderopvangtoeslag krijgen.
Zijn er in 2014 wel wijzigingen geweest met betrekking tot bijvoorbeeld het aantal  uren of gewijzigd inkomen en u dit niet heeft doorgegeven, dan kan de aanslag wel juist zijn. Maar het is altijd goed om dit voor de zekerheid te checken.

De Belastingdienst/Toeslagen heeft geen inzicht in wèlke definitieve berekeningen gebaseerd zijn op onjuiste gegevens, daarom is het nodig dat u zelf actie onderneemt.
BOinK (de Belangenvereniging van Ouders in de Kinderopvang en peuterspeelzalen), waar de cliëntenraad van SamSam bij aangesloten is,  heeft de Belastingdienst nadrukkelijk verzocht ouders tegemoet te komen. Dat heeft het volgende opgeleverd:

•u moet binnen 6 weken bezwaar aantekenen (zie hieronder). Wij raden u echter aan om uw bezwaarschrift zo snel mogelijk in te dienen.
•nadat de Belastingdienst uw bezwaar heeft ontvangen krijgt u 'uitstel van betaling': u hoeft het bedrag (nog) niet terug te betalen en verdere terugvorderingsmaatregelen (ook verrekeningen) worden voorkomen
•voor een snellere afhandeling worden de bezwaarschriften kinderopvangtoeslag 2014 door een apart team behandeld. De duur van de bezwaarprocedure is ons op dit moment niet bekend

Bezwaar aantekenen
Maak zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen 6 weken na de datum van de definitieve berekening . Deze vindt u op de brief met de naheffing bezwaar. Volg onderstaande stappen:

1.Download het bezwaarformulier van de belastingdienst http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/formulier_bezwaar_definitieve_berekening
2.Vul uw gegevens in bij de onderdelen 1, 2, 6 en 8. Houd het (de) burgerservicenummer(s) van uw kind(eren) bij de hand. Geef bij punt 6 aan dat u de naheffing niet betaalt voor het bezwaarschrift is behandeld, voeg bijvoorbeeld de volgende zin toe: “Zolang deze bezwaarprocedure loopt, zal ik de naheffing niet voldoen”.
3.Print het formulier.
4.Onder teken het formulier.
5.Voeg de jaaropgave(n) van uw kinderopvangorganisatie toe.  Voor elk kind moet er een aparte jaaropgave worden toegevoegd.
6.Stuur het bezwaarformulier met de jaaropgave(n) naar het adres dat u onderaan het bezwaarformulier vindt.

Voor meer (actuele)  informatie kijk op de site van BOink:  http://boink.info/kinderopvangtoeslag-2014
Wij hopen u tot zover voldoende te hebben geïnformeerd.


woensdag 6 januari 2016

Wat verandert er allemaal in 2016


Uw blog redacteur wenst iedere lezer een gelukkig en gezond 2016 toe


Hierbij een link   met daarin het overzicht van alle wettelijke veranderingen in 2016.