donderdag 19 februari 2015

Mijn GKB is per 2 maart vernieuwd!

Vanaf 2 maart a.s. kunt u gebruik maken van onderstaande uitbreidingen. 

Wat verandert er precies voor u?

Nog veiliger inloggen
Vanaf 2 maart logt u nog veiliger in op uw Mijn GKB

Zelf geld opnemen uit uw reservering Vrij Opneembaar
Op de pagina Reserveringen kunt u geld opnemen uit uw reservering Vrij Opneembaar

Verbeterd bij-en afschrijvingen overzicht
Verbeterde leesbaarheid door nieuwe vormgeving
Direct te printen

Uitgebreid zoeken in af- en bijschrijvingen
Direct zoeken in uw overzicht van af- en bijschrijvingen
Overschrijvingen selecteren op type
Zoeken op bedrag
Zoeken binnen een bepaalde periode

E-mailadres wijzigen
Zelf uw e-mailadres wijzigen in uw persoonlijke gegevensoverzicht

Uitgebreide informatie budgetopdrachten
Per budgetopdracht inzicht in eerste betaling, doorbetalingen en een eventueel maximum te betalen.
Handleiding
In uw Mijn GKB-account en op onze website (www.degkb.nl) vindt u onder het tabblad Mijn GKB een volledige handleiding van MijnGKB.

Klik hier voor de handleiding MijnGKB 
Wij wensen u veel gemak van uw vernieuwde Mijn GKB (let op! Vanaf 2 maart a.s.)

Mijn GKB Helpdesk
Kunt u in de Handleiding Mijn GKB geen antwoord vinden op uw vraag? Bel ons dan op het speciaal hiervoor beschikbaar gestelde telefoonnummer 0592 - 366 070. Ons helpdeskteam helpt u dan verder.


donderdag 12 februari 2015

Eenmalige uitkering CER

De Rijksoverheid betaalde tot 2014 mee aan de zorgkosten voor mensen die veel gebruik maken van zorg via de Compensatie Eigen Risico (CER). In 2014 is deze regeling gestopt. Alle gemeenten hebben een budget van de Rijksoverheid ontvangen om een nieuwe regeling aan hun inwoners aan te bieden.
Had u tot 2014 recht op de Compensatie eigen risico (CER)? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor een eenmalige uitkering van € 50,00. 
Voor meer informatie zie:

Nibud waarschuwt gescheiden ouders

Voor gescheiden ouders die alimentatie betalen of ontvangen kan er in 2015 veel veranderen. De grootste verandering is dat de belastingaftrek voor het levensonderhoud voor kinderen is afgeschaft. Daarnaast vervalt de alleenstaande ouderkorting, maar wordt het kindgebonden budget voor alleenstaande ouders juist verhoogd. Deze optelsom kan er toe leiden dat de alimentatiebetaler minder hoeft te betalen en de ontvanger minder zal ontvangen. Het Nibud adviseert gescheiden ouders om samen in overleg te gaan en opnieuw afspraken en een nieuwe begroting te maken. Een hulpmiddel hierbij is de Nibud-uitgave Geldwijzer Alimentatie & Co-ouderschap. Meer informatie op www.nibud.nl

woensdag 11 februari 2015

Alles over je toeslagen in 2015

Belastingtoeslagen 2015

Wist jij dat we met elkaar jaarlijks miljoenen euro's aan toeslagen laten liggen? ​Benut jij alle belastingtoeslagen optimaal? Met deze informatie en tips zorg je dat je krijgt waar je recht op hebt.
Elk jaar verandert er wel wat in de belastingtoeslagen. PGGM&CO zet daarom alle toeslagen voor je op een rij. Per toeslag lees je wat de toeslag precies inhoudt en wanneer je ervoor in aanmerking komt. Ook krijg je handige tips waarmee je direct je voordeel kunt doen. Gun jezelf de tijd om alles goed door te lezen.   Meer informatie kunt u vinden PGGM & Co

zondag 1 februari 2015

GKB test nieuwe werkwijze

ASSEN - De gemeentelijke kredietbank (GKB) leidt in Assen een groep vrijwilligers op die klanten van budgetbeheer moet helpen weer zelfstandig te worden.
De vrijwilligers zijn onderdeel van een pilot van de gemeente Assen en de GKB. De proef bestaat uit twee onderdelen: een uitgebreide controle met vragenlijst en hulp van vrijwilligers. In Assen zitten zo'n 700 mensen bij GKB in budgetbeheer. Dat betekent dat deze mensen hun financiën vrijwillig hebben uitbesteed aan de gemeentelijke kredietbank. De GKB betaalt de huur, rekeningen en geeft de klanten weekgeld. Budgetbeheer is een preventieve regeling voor mensen die, meestal tijdelijk, hulp nodig hebben met hun financiën.
Zelfstandig
Met de nieuwe werkwijze hoopt de GKB dat uiteindelijk meer mensen zelfstandig hun geldzaken kunnen regelen. De proef start met 150 cliënten die al meer dan achttien maanden in het budgetbeheer zitten. Met elke cliënt wordt bij hen thuis een gesprek gevoerd door een medewerker van GKB. ,,Vroeger namen we uitsluitend beslissingen op basis een persoonlijk gesprek, we keken in de ogen'', legt Jan Tingen, directeur GKB, uit.
Nu neemt de medewerker een lange vragenlijst met de cliënt door. Deze lijst werd opgesteld door een schulddienstverlenende organisatie uit Amersfoort en bevat vragen over bijvoorbeeld het reken- en schrijfniveau, zelfvertrouwen en relaties. Het gesprek duurt anderhalf à twee uur. ,,We vragen flink door, zodat we goed weten wat er speelt. Zo krijgen we een duidelijke foto van de klantsituatie'', zegt Tingen. Vervolgens wordt gekeken of de cliënt zelf zijn financiën zou kunnen regelen. ,,Eventueel met tijdelijke hulp van een vrijwilliger die meekijkt en ondersteunt.''
Vertrouwen
De eerste gesprekken werden al gevoerd en de nieuwe werkwijze wordt goed ontvangen, merkt Tingen. ,,De klanten vinden het fijn dat we bij hen thuis komen. Ze krijgen vertrouwen in wat wij doen en zijn gemotiveerd om mee te werken. Dat is belangrijk, want uiteindelijk moet een klant het zelf doen.''Door de nieuwe werkwijze hoopt de GKB dat uiteindelijk meer mensen zelfstandig hun geldzaken kunnen regelen. ,,Natuurlijk lukt het niet altijd. Sommige mensen kunnen dat echt niet. Maar er zijn ook mensen die het zelf kunnen'', aldus Tingen. Mocht de nieuwe werkwijze aanslaan, dan kan het zijn dat ook andere gemeenten de proef overnemen. Tingen: ,,De vragenlijst en de vrijwilligers zijn op zich niet nieuw, de combinatie wel, dus dit is een goede test.''
 DVHN | Gepubliceerd op 02 februari 2015, 08:03
1

Reacties