dinsdag 18 november 2014

WaarKrijgIkMijnZorg.nl

Maakt u gebruik van de Algemene Wet Bijzonder Ziektekosten (AWBZ) en bent u benieuwd hoe uw zorg vanaf 2015 is geregeld? Deze site helpt u uw weg te vinden. Gemeenten en zorgverzekeraars nemen vanaf 1 januari 2015 een deel van de taken in de langdurige zorg en ondersteuning over. Zo kunnen mensen langer thuis blijven wonen én blijft de langdurige zorg toegankelijk en betaalbaar. De langdurige zorg is nu geregeld via de AWBZ. De overheid betaalt deze zorg.

Via www.waarkrijgikmijnzorg.nl  krijg u een indicatie . De vragen geven inzicht in hoe en waar uw zorg per 1 januari 2015 is geregeld: via het Zorgkantoor, uw gemeente en/of uw zorgverzekeraar. Houd uw indicatiebrief van het CIZ of Bureau Jeugdzorg bij de hand. Daarin staat op welk soort zorg u recht heeft en de geldigheidsduur van uw indicatie. Dit heeft u nodig bij het beantwoorden van de vragen.

vrijdag 14 november 2014

Belangrijk onderzoek naar Onoplosbare Schulden gepubliceerd

doelgroepen NVVKDe Hogeschool Utrecht heeft in opdracht van de NVVK onderzoek verricht naar ‘Onoplosbare Schulden'. Achtergrond van het onderzoek was de vaststelling dat er een aanzienlijke groep schuldenaren met hoge schulden bij de schuldhulpverlening aanklopt, waar om de één of andere reden nog geen regeling voor mogelijk is. Deze groep lijkt te groeien maar het ontbrak tot nu toe aan kwantitatieve en kwalitatieve informatie. 
Het onderzoek is vervaardigd door Nadja Jungmann, onderzoeker bij het lectoraat Schulden en Incasso van de Hogeschool Utrecht en uitgevoerd door dossiers van NVVK leden en gemeentelijke beleidsplannen te bestuderen en door interviews te voeren met de stakeholders. Het onderzoek schetst een beeld van de aard van de zogenaamde Onoplosbare Schulden, de kenmerken van de desbetreffende doelgroepen en de wijze waarop daar door de schuldhulpverlening op in wordt gespeeld. Tevens worden aanbevelingen geformuleerd. Joke de Kock, voorzitter van de NVVK, heeft het voorwoord voor het onderzoek geschreven. Het onderzoek is hier te downloaden.

Joke, waarom is dit onderzoek zo belangrijk?
"Het onderzoek laat twee dingen duidelijk zien. Ten eerste, Onoplosbare Schulden ontstaan wanneer juridische belemmeringen én zaken als gedrag en motivatie bij elkaar komen. De formele problematiek en de minder tastbare oorzaken beïnvloeden elkaar negatief. Ten tweede, wordt opnieuw bevestigd dat overheidsvorderingen een grote invloed hebben op het ontstaan van Onoplosbare Schulden. Het blijft eigenaardig dat de overheid, waar het gaat om het innen van vorderingen van haar burgers, vooral inzet op handhaving en minder oog lijkt te hebben voor zaken als inkomens- en bestaanszekerheid".

Wat stelt het onderzoek voor in de oplossingssfeer?
"Het onderzoek benadrukt het belang van een goede werkrelatie tussen de schuldhulpverlener en de schuldenaar. Er is een wereld te winnen wanneer de werkwijze van de schuldhulpverlening beter aansluit op de behoeften van schuldenaren, vooral in de sfeer van gedrag en motivatie. Voor een bepaald deel van de doelgroep, vooral diegenen met de meest intensieve problematiek, is een meer zorgzame en gerichte aanpak wenselijk. Oplossingen vergen voor de doelgroep met Onoplosbare Schulden extra veel tijd. Het onderzoek formuleert ook creatieve oplossingsrichtingen waar over nagedacht kan worden. Voor schuldenaren met Onoplosbare Schuldsituaties die niet in staat zijn de juiste financiële keuzes te maken en waar het erom gaat bed, bad en brood veilig te stellen, kan een verplichte inhouding van de vaste lasten, zoals huur, energie of zorg een oplossing zijn."

Wat wil de NVVK verder met dit onderzoek?
"Het onderzoek zal binnen de vereniging worden geagendeerd. Leden worden door de conclusies en aanbevelingen van het onderzoek zeker geprikkeld en zullen hun dienstverlening bij Onoplosbare Schulden tegen het licht houden. Ook andere stakeholders, zoals de brancheorganisaties van zorgpartners en de koepels van schuldeisers, benaderen wij met het onderzoek. Ten aanzien van de zorgpartners is de vraag bijvoorbeeld nog steeds actueel hoe wij beter integraal kunnen samenwerken. En natuurlijk is het onderzoek een mooi handvat waarmee wij lobby kunnen voeren om bijvoorbeeld de toegang tot de schuldhulpverlening breder toegankelijk te maken. Door de huidige wet- en regelgeving kan helaas aan te veel mensen geen hulpverlening worden geboden".

maandag 3 november 2014

Wijzigingen inloopspreekuur GKB Assen

Receptie per 3 november aanstaande

zondag 2 november 2014
Elke maandag tot en met donderdag is er van 09.00 tot 12.00 uur een inloopspreekuur op ons kantoor in Assen. Om elke klant onze volledige aandacht te kunnen geven, zijn er vanaf 3 november a.s. twee praktische wijzigingen. Deze wijzigingen zijn voortgekomen uit de wens van onze klanten.
Gesprekken in besloten spreekkamer
De balie wordt vanaf 3 november a.s. niet langer bemand door een spreekuurmedewerker, maar door een receptionist(e). U kunt zich bij de receptie laten intekenen voor een gesprek met een inkomensbeheerder, kredietverlener of een bewindvoerder. U voert uw gesprek dan in een besloten spreekkamer zodat er niet alleen alle aandacht is voor u, maar ook uw privacy volledig is gewaarborgd.
Uw post of rekening meteen ingescand en aangeboden aan behandelaar
Verder is het vanaf dan mogelijk om uw post en/of rekening(en) door de receptionist(e) te laten inscannen. Dit heeft als voordeel dat uw post of rekening direct is gearchiveerd en meteen digitaal aan de juiste behandelaar wordt aangeboden. U krijgt een ontvangstbewijs en kunt het origineel direct weer mee naar huis nemen. Let u er wel even op dat er legitimatie nodig is bij het inleveren van post of rekeningen.