vrijdag 26 juli 2013

Stilte voor de storm? Zorgverzekering 2014: alle verandering op een rij

Zorgverzekering 2014: alle veranderingen op een rij
Goed nieuws: de basisdekking van de zorgverzekering (ziektekostenverzekering) blijft in 2014 praktisch gelijk. Dat mag gerust een klein wonder heten. Het kabinet kondigde vorig jaar aan zeker anderhalf miljard te willen bezuinigen op de verplichte zorgverzekering. Experts gaven aan dat hierdoor de verzekerde behandelingen als kikkers uit de kruiwagen zouden springen. De experts krijgen ongelijk. Maar, buiten de basisdekking, veranderen er wel andere zaken. Wegwijs zet ze op een rij.
Twee belangrijke wijzigingen hebben betrekking op natura- en restitutiepolissen. Nog even een toelichting: met de restitutiepolis kun je rekeningen van alle ziekenhuizen en artsen terugvragen bij de ziektekostenverzekeraar. Met een naturapolis laat de verzekeraar je kiezen uit de ziekenhuizen of behandelaars waar zij afspraken mee hebben gemaakt en daarom korting krijgen. Als je toch een ander kiest, krijg je meestal een deel van de rekening niet vergoed.
1. De naturapolis wordt strenger
Vanaf 2014 kan het voorkomen dat je helemaal niets meer vergoed krijgt wanneer je een ziekenhuis kiest waar je verzekeraar geen afspraak mee heeft. Goed opletten dus, dat je in december een zorgverzekeraar uitzoekt die afspraken heeft met het ziekenhuis waar jij graag behandeld wilt worden.

2. Restitutiepolis blijft, maar wordt duurder
De restitutiepolis heeft nog steeds alle keuzevrijheid, maar voor die vrijheid moet je meer gaan betalen. De prijsverschillen tussen natura- en restitutie lopen per volgend jaar flink op. Minister van Volksgezondheid Edith Schippers had liever gezien dat de restitutiepolis helemaal zou verdwijnen. In overleg met de zorgverzekeraars heeft ze toch afgezien van een verbod met als gevolg dat je voor keuzevrijheid meer moet gaan betalen.

3. Meer psychische zorg vergoed in basisverzekering
Er is voor 2014 één wijziging in de basisverzekering ten opzichte van 2013. In 2013 vergoedt de basisverzekering maximaal vijf bezoeken aan een psycholoog voor lichte psychische problemen. Dat is de eerstelijnszorg. Complexere psychologische hulp (de duurdere tweedelijnszorg) wordt vergoed vanuit de aanvullende  zorgverzekering. Deze splitsing bleek niet handig.
Daarom wordt er in 2014 meer onderscheid gemaakt per klacht. Mensen die vanwege hun psychische problemen meer dan vijf behandelingen nodig hebben, krijgen deze weer vergoed vanuit de basisverzekering.
4. Hoogte eigen risico 2015 bekend. 2014 nog niet
De afgelopen paar jaar is het verplicht eigen risico elk jaar flink hoger geworden. Van € 170 euro in 2011, € 220 in 2012, tot € 350 in 2013. Over de hoogte van het eigen risico voor 2014 is officieel nog niets bekend gemaakt. Wel wil het kabinet in 2015 het eigen risico (en dus niet de premie!) inkomensafhankelijk te maken.

In het regeerakkoord van vorig jaar staat een indicatie van hoe dit inkomensafhankelijke eigen risico eruit gaat zien. Het zou goed kunnen dat de mogelijkheid om het eigen risico vrijwillig te verhogen in ruil voor minder premie verdwijnt. 
Jaarinkomen
2013
2014
2015
            € 0 - 14.000
              € 350
                 ?
              €  180
       € 14.001 - 33.000
              € 350
                 ?
              €  350
      € 33.001 - en hoger
              € 350 
                 ?         
              €  595

Het goede nieuws is dat het basispakket van 2014 gelijk blijft met dat van 2013. Maar met een kabinet dat volop aan het snijden is in de eigen uitgaven, is de kans groot dat in 2015 alsnog het mes wordt gezet in de dekking van het basispakket. Nog één jaartje uitstel dus.

Fiscale aftrekpost specifieke zorgkosten 2014 verdwijnt

Fiscale aftrekpost specifieke zorgkosten 2014 verdwijntDe fiscale aftrek specifieke zorgkosten 2014 verdwijnt volgens het regeerakkoord. Samen met de grote delen van de zorg worden vanaf 2014 meerdere budgetten overgeheveld naar de gemeenten. Dit betekent decentralisatie van de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten Wtcg, geen fiscale aftrek van specifieke zorgkosten en ziektekosten meer, geen Tegemoetkoming Specifieke Zorgkosten TSZ en geen Compensatie Eigen Risico CER vanaf 2014. Dit wordt vervangen door gemeentelijk maatwerk.
Redacteur van deze blog:  Profiteer in 2013 nog snel vanaftrekposten die verdwijnen

Specifieke zorgkosten als aftrekpost inkomstenbelasting 2014

In 2014 is het afgelopen met de fiscale aftrekpost voor specifieke zorgkosten. Het Rijk wil volgens het regeerakkoord Rutte Samson van deze fiscale aftrekpost in de inkomstenbelasting af. De belastingaangifte inkomstenbelasting 2014 wordt eenvoudiger dan ooit. Dat betekent dat een chronisch zieke niet meer via de belasting rekeningen kan aftrekken voor hulpmiddelen, vervoer, verzorging, een dieet, een noodzakelijke aanpassing aan het huis, kleding en beddengoed. Noem maar op. Het budget dat met deze fiscale aftrekpost gemoeid is, wordt in afgeslankte vorm overgeheveld naar de gemeenten. Het idee is dat een gemeente maatwerk kan leveren en u waar nodig kan ondersteunen waardoor de fiscale aftrekpost niet meer nodig is. Of u dat ook zo zal ervaren is nog maar de vraag. Gemeenten moeten het met minder geld doen en zullen daarom hun budget vooral willen besteden aan de lage inkomens. Daarom kan het verstandig zijn om bepaalde zorgkosten die u had gepland voor 2014 naar voren te halen en die in 2013 te betalen.


Wtcg 2014 afgeschaft, CER afgeschaft

Ook de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten Wtcg komt in handen van de gemeenten. Momenteel verzorgt het CAK de uitvoering van de algemene tegemoetkoming en de compensatie eigen risico CER. Het budget dat hiermee gemoeid is, gaat in 2014 naar de gemeenten. Niet volledig, maar met korting. Met maatwerk moeten de gemeenten ook hiermee de mensen die de ondersteuning in de zorg en zorgkosten het meeste nodig hebben, helpen. De hoogte van de algemene tegemoetkoming 2011 varieert nu nog tussen de € 154 en € 514. De compensatie eigen risico bedraagt in 2012 en 2013 nog 85 euro. Wat u van deze bedragen in 2014 nog terugziet, is maar de vraag. Welke nieuwe eisen gemeenten gaan stellen, is nog onbekend. Het enige wat zeker is, is dat het Rijk ervan af wil.


Zorgtoeslag 2014 afgeschaft

Dit alles gaat samen met het afschaffen van de zorgtoeslag in 2014, terwijl het eigen risico in de zorg inkomensafhankelijk wordt. Dit kan voor de lagere inkomens voordelig zijn, maar voor de hogere inkomens niet. Het verplicht eigen risico gaat voor de lagere inkomes omlaag, maar al bij een modaal inkomen gaat dit verplicht eigen risico 2014 omhoog naar 595 euro. Het kan dan ook niet anders dan dat voor nogal wat mensen de koopkracht door het regeerakkoord 2012-2017 fors omlaag gaat. En die verslechtering van de koopkracht wordt alleen maar erger als u ook ziek bent.


Maatwerk zorg door gemeenten

Gemeenten hebben ervaring met zorgtaken. Denk aan de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning Wmo. Dat betekent hulp op maat vanuit de gemeente voor ouderen, gehandicapten of mensen met psychische problemen. Maar in 2014 worden niet de totale budgetten naar de gemeenten gedaan. Er wordt door het Rijk bespaard op de bedragen waardoor de gemeenten met minder geld hetzelfde moeten zien te bereiken wat nu met een groter budget via het Rijk mogelijk is. Het is nog maar de vraag of dat gaat lukken. Het is ook maar de vraag of dezelfde mensen van de budgetten zullen profiteren als nu en of er niet te veel zieken uit de boot zullen vallen. Een grote besparing inboeken in het regeerakkoord zoals Rutte en Samson doen, is niet moeilijk, maar het werk moet nog wel door de gemeenten worden uitgevoerd.

Lees verder

Steeds meer gezinnen op straat door crisis

GRONINGEN/EMMEN - Steeds meer gezinnen in Noord-Nederland kunnen de rekeningen niet meer betalen en komen op straat te staan.
De Stichting Zienn, die mensen in crisissituaties in Groningen, Drenthe en Friesland opvangt, moet gemiddeld 16 keer per maand ‘nee' verkopen aan wanhopige ouders met kinderen, omdat de opvang tot de nok toe vol zit.
Bij de crisisopvang van de Stichting Huis en Toevluchtsoord Groningen en Drenthe is dat niet anders. "Wij zien een grote toename van het aantal afwijzingen, gewoon omdat we geen plek meer hebben", zegt woordvoerster Bregje Kneepkens.


Het komt voor dat mensen buiten slapen." Lees vrijdag 26 juli meer in Dagblad van het Noorden

woensdag 24 juli 2013

Consumenten onderschatten kosten rood staan

Veel consumenten onderschatten de hoogte van de rente die ze moeten betalen als ze rood staan. 

Foto:  Thinkstock
Rentetarieven tussen de 12 en 15 procent zijn gebruikelijk in de markt, maar slechts een op de tien consumenten noemt dit als rentepercentage voor roodstand. Dat meldde de Autoriteit Financiële Markten (AFM) woensdag.
De toezichthouder baseert zich op onderzoek dat hij liet verrichten onder 511 consumenten. Ruim een derde van de ondervraagden denkt dat de rente voor rood staan lager is dan 6 procent en één op de acht denkt zelfs dat de rente lager is dan 3 procent.
De wettelijk toegestane rente voor rood staan op jaarbasis is 15 procent.
Van de consumenten die wel eens rood staan en geen consumptief krediet hebben, ziet bijna de helft rood staan niet als een vorm van krediet. "Dit is opvallend", stelt de AFM, "omdat roodstand een van de duurdere vormen van lenen is."


Last


Bijna de helft van de Nederlanders staat weleens rood. Van die mensen ervaart bijna de helft dat als "een last". Een derde van hen heeft geprobeerd om minder rood te staan, maar is daar niet in geslaagd. Een meerderheid wil de mogelijkheid om rood te kunnen staan echter niet uitsluiten.
Bijna een derde van de ondervraagden zegt niet zonder 'roodstand' te kunnen. Een op de tien consumenten staat langer dan een maand, of soms zelfs langer dan 3 maanden rood.
Als mensen langer dan een maand rood staan, blijkt hun maandinkomen niet genoeg om het rood staan op te heffen. "Roodstand lijkt dan niet gebruikt te worden om kortstondige schommelingen in het inkomen op te vangen, maar als structurele aanvulling op de bestedingsruimte", aldus de AFM.
Zie ook: 'Banken moeten klanten wijzer maken'
Door: ANP/NU.nl 

woensdag 17 juli 2013

Bijna 720.000 consumenten hebben moeite met betalen

Door de aanhoudende economische malaise kunnen steeds meer Nederlanders hun leningen niet afbetalen.

Foto:  ANP
Het totale aantal consumenten dat zijn betalingsverplichtingen niet kan nakomen, is in de afgelopen 12 maanden met 45.000 gestegen naar 720.000. Dat bericht het Bureau Krediet Registratie (BKR) woensdag.
Op 1 juli 2012 had in totaal 7,7 procent van de ongeveer 9 miljoen bij het BKR geregistreerde consumenten een betalingsachterstand op een lening. Dat percentage is in het afgelopen jaar gestegen naar 8,3 procent.
De laatste jaren is dit percentage aan één stuk door aan het stijgen.


Werkloosheid

''De door de crisis gestegen werkloosheid is een bepalende factor bij het groeien van de betalingsachterstanden bij leningen'', verklaart Peter van den Bosch, algemeen directeur van het BKR.
''Verborgen werkloosheid is een groot probleem in Nederland. Het gaat dan om zelfstandigen die minder opdrachten krijgen of ondernemers die hun inkomsten zien teruglopen.''


Leningen

Hoewel het aantal betalingsachterstanden op leningen is gestegen, is het totaal aantal leningen het afgelopen jaar juist gedaald.
''Er worden minder hypotheken en gewone leningen afgesloten, maar bij bestaande leningen zijn er vaker betalingsproblemen'', legt Van den Bosch uit.


Rekeningen

Volgens hem is er een groeiend probleem met het betalen van huur-, energie- en telefoonrekeningen.
Zelfs als consumenten een betalingsachterstand hebben opgebouwd bij verschillende bedrijven, kunnen zij bij de bank gewoon nog blijven lenen, omdat achterstanden op het betalen van rekeningen nergens centraal worden geregistreerd. Zo komen ze verder in de problemen.


Registratie

Het BKR pleit daarom voor een landelijk registratiesysteem waar behalve leningen ook huur- energieschulden worden bijgehouden om problemen vroeger te kunnen signaleren.
Het vroeg signaleren van betalingsproblemen kan voorkomen dat mensen in uitzichtloze schuldsituaties terechtkomen, omdat gemeenten sneller kunnen ingrijpen.
Staatssecretaris Jetta Klijnsma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft deze maand een voorstel ingediend bij de Tweede Kamer om een systeem voor vroegsignalering op te zetten.
Lees meer over geldzaken op NUgeld.nl
Door: ANP