maandag 30 juli 2012

Miljarden verspild bij hulp probleemgezinnen


Instanties werken vaak tegen elkaar op.

Van de tien miljard euro die jaarlijks wordt besteed aan gezinnen die kampen met meerdere soorten problemen gaat tweeënhalf miljard euro op aan bureaucratie en gebrekkige samenwerking tussen hulpverleners. Dat zou de conclusie zijn van een onderzoek in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, waarvan RTL Nieuws een concept in handen heeft. Nederland telt honderdduizend zogeheten multiprobleemgezinnen, die elk gemiddeld 104 duizend euro per jaar kosten.

De problemen van de gezinnen variëren van schulden tot psychische stoornissen, verslavingen en opvoedingsproblemen. Daardoor zijn vaak meerdere instanties bij de hulpverlening betrokken.Volgens de onderzoekers werken instanties als jeugdzorg, maatschappelijk werk, schuldhulpverlening en jeugdzorg elkaar tegen en zadelen ze de gezinnen met veel papierwerk op.

Het papierwerk kost al een derde van het budget, nog voordat de middelen via indicaties zijn toegewezen, zo haalt RTL onderzoeksleider Pieter Cuyvers aan. De helft van de gezinnen zou met minder hulpverlening beter af zijn.Het ministerie liet tegenover RTL weten te werken aan een nieuwe aanpak voor dergelijke probleemgezinnen.

De gemeenten moeten in de nieuwe opzet een regierol krijgen.

Strengere selectie bij schuldhulp


Gemeenten gaan strenger selecteren bij de schuldhulpverlening. Iemand met gedragsproblemen moet die eerst oplossen voor hij hulp krijgt. Dat schrijft de Volkskrant vrijdag.
Volgens de krant komen daardoor duizenden aanvragers niet meer direct in aanmerking voor een regeling die na 3 jaar leidt tot kwijtschelding van de resterende schuld. In 2011 hebben zich 76.000 mensen gemeld bij de schuldhulpverlening.

De gemeenten hebben sinds 1 juli de regie over de schuldhulpverlening. In opdracht van onder andere het ministerie van Sociale Zaken is een methode ontwikkeld om aanvragers van schuldhulpverlening te selecteren. Gemeenten kunnen straks met een vragenlijst en een gesprek achterliggende problemen (verslaving, relatieproblemen) blootleggen en de aanvrager eerst verwijzen naar bijvoorbeeld een maatschappelijk werker of psycholoog. In Eindhoven, Groningen en Almere wordt al geëxperimenteerd met de vragenlijsten.

dinsdag 17 juli 2012

Schuldpreventiewijzer Nieuwsbrief juli 2012

Dankzij de inwerkingtreding van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening is schuldpreventie formeel een verantwoordelijkheid van gemeenten geworden. Maar betekent dit ook dat zij alleen aan de lat staan om deze relatief jonge tak van sport vorm te geven? Wat zijn de achterliggende en beïnvloedbare factoren die leiden tot financiële problemen? Als we die in beeld hebben, kunnen we effectiever invulling geven aan schuldpreventie. En twee nieuwe websites. Dat zijn de onderwerpen in deze nieuwsbrief.

zie ook de website: http://www.zelfjeschuldenregelen.nl/  waar bovenstaande nieuwsbrief naar verwijst.

dinsdag 10 juli 2012

Geen lening meer bij betalingsachterstand


Voor consumenten met een flinke achterstand op bijvoorbeeld de huur wordt het binnenkort onmogelijk om nieuwe schulden aan te gaan. Een landelijk voor registratie van betalingsachterstanden moet daar een stokje voor steken.

 
Dat zegt Joke de Kock van de Nederlandse Vereniging van Schuldhulpverlening (NVVK) dinsdag in het AD.
Banken en kredietverleners halen hun gedragscodes aan en beginnen in 2012 nog met een proef om te voorkomen dat consumenten verzwijgen dat ze betalingsproblemen zoals bijvoorbeeld een huurachterstand hebben.

Tien jaar lang liepen de plannen voor een Landelijk Informatiesysteem Schulden stuk op de in Nederland geldende privacyregels.
Toezichthouder College Bescherming Persoonsgegevens heeft de proef toegestaan, mits kredietverleners en banken inzage geven in mogelijke betalingsachterstanden van consumenten.
"Banken en kredietverstrekkers willen geen onverantwoorde en hoge kredieten verstrekken, maar het probleem is dat de consument niet altijd vertelt hij een betalingsachterstand heeft", aldus De Kock. "Met een landelijk informatiesysteem kunnen we voorkomen dat mensen zich nog dieper in de schulden storten."

Inzage


In de toekomst zal iemand die bijvoorbeeld op afbetaling een wasmachine wil kopen meer moeten overleggen dan enkel een loonstrookje. De verkoper moet de klant toestemming vragen om diens mogelijke schulden in te zien. Werkt de klant hier niet aan mee, dan kan hij naar de financiering voor de wasmachine fluiten.
Het Bureau Krediet Registratie (BKR) laat weten dat eind 2012 720.000 mensen een betalingsachterstand hebben. Daarin zijn nog geen huur- en belastingschulden opgenomen.

Centraal systeem


De bankensector onderzoekt of een centraal systeem van vroegsignalering van ''probleemschulden'' uitvoerbaar is. Dat heeft de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) dinsdag laten weten.
De kredietverleners moeten volgens de NVB rekening kunnen houden met betalingsachterstanden, zoals bij huur en energie. Dat is nu niet het geval, waardoor mensen vaak diep in de schulden raken en het ene gat met het andere moeten vullen.
Met een centraal registratiesysteem kan dat worden voorkomen. ''Daar is alle reden voor, aangezien het aantal problematische schulden sterk groeit'', aldus een zegsman van de bankenkoepel.
Binnen enkele maanden is het volgens de NVB duidelijk of een dergelijk systeem kan worden doorgevoerd.

Loonbeslag deurwaarder en incassobureau

Loonbeslag deurwaarder en incassobureau

Loonbeslag of beslag op de inboedel vinden in 2012 regelmatig plaats. Voor ons hulpverleners van de Thuisadministratie is het goed om te weten hoe de spelregels zijn.  
Hier kunt u een goed artikel lezen over dit onderwerp.

maandag 9 juli 2012

Wijzigingen wetgeving sociale zaken op een rij van Werkplein Baanzicht Assen


Het kabinet Rutte had plannen om de sociale zekerheid te
wijzigen. Per 1 januari 2012 zijn al veel wijzigingen
ingevoerd. Door de val van het kabinet is een deel van deze
wijzigingen teruggedraaid. In deze Ra(a)dar hebben we alle
wijzigingen voor u op een rij gezet.

U leest hier hoe op dit moment de wetgeving eruit ziet.
Daarnaast informeren wij u over de consequenties die
voortkomen uit het intrekken van de wet Werken naar
vermogen. Tenslotte vertellen wij u wat Werkplein
Baanzicht de komende tijd voor acties onderneemt om de
wijzigingen (of het terugdraaien hiervan) door te voeren.
Als u nog vragen heeft, dan kunt u vanzelfsprekend contact
met ons opnemen. Mail uw vraag dan naar
info@werkpleinbaanzicht.nl. Ook bent altijd van harte
welkom om zelf bij Werkplein Baanzicht te komen kijken. U
kunt een afspraak maken door te bellen met 0592-391801 of
mail naar secretariaatisd@werkpleinbaanzicht.nl

woensdag 4 juli 2012

Commerciële schuldhulp in aanval op GKB


ASSEN/HOOGEVEEN - De commerciële schuldhulpverleners en de Gemeentelijke Krediet Bank (GBK) Drenthe in Assen staan lijnrecht tegenover elkaar. De commerciële bureaus vinden de GKB, die voor 23 gemeenten in Drenthe, Groningen en Overijssel werkt, te log en stellen dat er geen maatwerk wordt geleverd. Ook individuele gemeenteraadsleden maken zich zorgen over de kwaliteit van de dienstverlening. Nu er door de financiële crisis steeds meer mensen met problematische schulden komen en gemeenten moeten korten op hun budgetten, vragen zij zich af of de GKB nog wel berekend is op haar taak.

Volgens de 'commerciëlen' is de tijd rijp voor openbare aanbestedingen in de schuldhulpverlening. Jaap Kuin, wethouder in Assen en tevens bestuurslid van de GKB Drenthe, is daar kort over: "Wij zijn prima berekend op onze taak en doen niet mee aan aanbestedingen. Nooit. Als er gemeenten zijn, die af willen van het contract met ons en met een commerciële partij in zee willen gaan, dan is dat prima. Ik ben bang dat deze bureaus alleen de zaken willen hebben die makkelijk tot een oplossing zijn te krijgen. Maar dan zeggen wij: ze moeten alle gevallen in behandeling nemen."
Lees in Dagblad van het Noorden van woensdag veel meer over de GKB Drenthe.