woensdag 28 september 2011

Deurwaarder kan rol in schuldhulpverleningstraject vervullen

Connie Maathuis, NDA Incasso pleit voor meer contact tussen schuldhulpverlener en deurwaarder, lees hier het uitgebreide arikel.

maandag 26 september 2011

Toename schuldproblemen verwacht

TILBURG - De NVVK, de vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren, verwacht volgend jaar een wachtlijst voor mensen die hulp van gemeenten willen om van hun schulden af te komen.
Dat zei voorzitter Joke de Kock van de NVVK maandag naar aanleiding van een artikel in Metro.
De verantwoordelijkheid voor de hulp bij schuld ligt bij de gemeenten. Afgezien van het feit dat er door de kredietcrisis van 2008 en de huidige crisis steeds meer mensen in financiële problemen komen, krijgen de gemeenten in 2012 veel minder geld voor hun hulptaak, aldus De Kock.

Stapeling van maatregelen
Mensen krijgen volgend jaar te maken met een stapeling van maatregelen, waardoor zij fors minder te besteden hebben. De gemeenten moeten het zien te rooien met zo'n 60 miljoen minder voor de hulp bij schuld.
De NVVK maakt zich grote zorgen over mensen met schulden die voor hulp aankloppen bij particuliere saneerders. "Als je googelt, kom je op allerlei sites van aanbieders. Mensen komen met de meest vreemde verhalen bij ons. Bijvoorbeeld dat zij 500 euro moesten betalen voor een intake. Schuldhulpverleners mogen helemaal geen geld vragen voor hun werk. Bovendien moeten ze een vergunning hebben van De Nederlandsche Bank", aldus De Kock.

woensdag 21 september 2011

Wijziging van GKB Drenthe bij het gebruik van budgetbeheer.

Geachte heer/mevrouw,
U maakt gebruik van budgetbeheer. Op dit moment wordt het gebruik van deze dienst betaald door uw gemeente. Omdat de kosten van schuldhulpverlening de afgelopen jaren enorm zijn toegenomen, moet er helaas worden bezuinigd. Vanwege deze bezuinigingen volgen er twee belangrijke wijzigingen in het gebruik van budgetbeheer. Met deze brief informeren wij u over deze wijzigingen.
Maximale looptijd van 5 jaar
Voor het gebruik van budgetbeheer is een maximale looptijd van 5 jaar ingesteld. Maakt u al vijf jaar gebruik van het budgetbeheer en is er geen sprake van een lopende schuldregeling, dan betaald u vanaf 1 januari 2012 zelf de kosten voor het gebruik of wordt uw budgetbeheer beëindigd. De kosten voor het gebruik bedragen € 51,47 per maand.
Maximaal vermogen van € 5.500,-
Daarnaast wordt uw budgetbeheer ook beëindigd of betaalt u per direct zelf voor het gebruik wanneer het saldo van uw reserveringen hoger is dan € 5.500,-
Deze brief is op 20 sept.  verstuurd naar GKB klanten die dit aangaan.  Zij moeten binnen 14 dagen reageren of ze willen stoppen met het budgetbeheer of er  zelf voor gaan betalen . Als er niet binnen deze 14 dagen wordt gereageerd dan gaat men automatisch zelf betalen voor het gebruik van het budgetbeheer.

maandag 19 september 2011

UWV strenger op bijverdiensten



Uitkeringsinstantie UWV wordt strenger voor mensen die naast hun werkloosheids- of arbeidsongeschiktheidsuitkering inkomsten hebben. Daarom lanceerde het UWV maandag een nieuwe campagne.
In de nieuwe campagne worden mensen gewezen op de regels rond bijverdiensten. Naar schatting wordt elk jaar voor zo'n 40 tot 50 miljoen euro gefraudeerd. (zie ook de UWV site hier)
Vorig jaar heeft UWV 40.000 mensen een boete opgelegd omdat zij zich niet aan de regels hielden.

Verplicht melden
De uitkeringsgerechtigden zijn verplicht werk, of dat nu betaald wordt of niet, te melden. Dat geldt bijvoorbeeld voor het uitvoeren van klussen, regelmatig oppassen en vrijwilligerswerk. De overgrote meerderheid doet dat ook, aldus UWV. Uit onderzoek blijkt dat 90 procent van de mensen met WW en 97 procent van de mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering zich aan de regels houdt.
   UWV controleert dat onder meer door huisbezoeken, werkplekinspecties en het koppelen van het eigen klantenbestand met bestanden van andere overheidsdiensten als de Belastingdienst

woensdag 14 september 2011

Humanitas film over de thuisadministratie

Bekijk hier de Humanitas film over de thuisadministratie

dinsdag 13 september 2011

Nog dit jaar start van de ‘formulierenbrigade’

Ik heb met verbazing de reacties van sommige politieke partijen gelezen over het uitblijven van de formulieren-brigade.  Ik begrijp niet waarom deze fracties niet geïnformeerd hebben bij de betreffende organisaties. De formulierenbrigade komt er aan en wel heel snel. Ik ben als coördinator van Humanitas Thuisadministratie Assen zeer nauw betrokken bij de ontwikkeling van de formulierenbrigade. Er is een website in de maaak, folders zijn in ontwikkeling en de initiatiefgroep heeft gepraat over scholing voor de vrijwilligers,  een centraal meldpunt en meer.
De start voor de ‘formulierenbrigade’ zal zeker dit jaar plaatsvinden.


Ed Schut
Coordinator Humanita
Thuisadministratie Assen

Humanitas steunt actie ‘Stop de stapeling’

De CG-Raad (chronisch zieken en gehandicapten), vakbonden en verschillende maatschappelijke organisaties voeren op 19 september 2011 actie tegen de opeenstapeling van kabinetsmaatregelen die chronisch zieken en gehandicapten treffen. Humanitas steunt de actie.
De actie richt zich onder het motto 'Stop de stapeling' tegen de ingrijpende kabinetsmaatregelen, zoals de bezuinigingen op het pgb (persoonsgebonden budget), de rugzakjes in het onderwijs en de arbeidsplekken bij de sociale werkvoorziening.

Daarnaast menen de organiserende partijen dat veel Wajongers in de bijstand verdwijnen zonder kans op werk. “En gemeenten krijgen minder geld waardoor ook zij op vervoer, begeleiding en voorzieningen van chronisch zieken en gehandicapten gaan bezuinigen. Dit leidt ertoe dat de kansen in de maatschappij – op werk, op een fatsoenlijke opleiding en een fijn sociaal leven - voor veel chronisch zieken en gehandicapten slechter worden”, aldus de organisatie in het persbericht.