dinsdag 29 maart 2011

Eén op vijf Nederlanders in geldnood

Ruim één op de vijf Nederlanders komt aan het eind van de maand geld te kort. Circa 22 procent komt niet rond met zijn salaris en dat percentage zal de komende tijd toenemen door de stijgende inflatie en dalende koopkracht.

Foto: ANPDit blijkt uit onderzoek van GfK Panel Services, dat vandaag op een congres van de detailhandel in Huis ter Duin in Noordwijk is bekendgemaakt.
"Veel mensen denken dat ze op den duur ook slachtoffer zullen worden van de stagnerende economie waarbij de prijzen wel stijgen. Zeker als dit een paar jaar aanhoudt. Slechts één op de drie Nederlanders denkt er totaal ongevoelig voor te zijn", zegt Lucien van der Hoeven, general manager van GfK.

Frustraties
Door deze ontwikkelingen zoeken steeds meer consumenten hun toevlucht tot prijsvechters met een hoog serviceniveau, zoals Hornbach, Lidl, Nike en Primark. "De wat chiquere Albert Heijn doet ondanks de lastige economische omstandigheden ook goede zaken, omdat de supermarkt naast service in toenemende mate aandacht schenkt aan lage prijzen", aldus Van der Hoeven.
Uit het onderzoek van GfK blijkt voorts dat consumenten zich het meest ergeren aan winkels die geen geld teruggeven wanneer een product wordt teruggegeven. Slecht winkelpersoneel is de tweede belangrijkste frustratie.
"Irritaties lopen ook op bij de kassa's. Winkeliers zouden zich moeten spiegelen aan hun collega's in Engeland, waar mensen zich verzamelen in één grote rij en men vervolgens zelf een kassa kiest. Daarmee voorkom je dat mensen voorpiepen of staan te zuchten in een rij die erg langzaam gaat", aldus Van der Hoeven.

vrijdag 25 maart 2011

Schuldeisers even in wacht

De Tweede Kamer wil onderzoek naar het inbouwen van een incassostop voor schuldeisers in de schuldhulpverlening. Regeringspartijen VVD en CDA zijn verdeeld over de vraag of gemeenten de mogelijkheid moeten krijgen schuldeisers tijdelijk in de wacht te zetten.
Met het onderzoek wordt een besluit hierover uitgesteld. Het idee is om schuldeisers die niet zijn aangesloten bij een convenant in de aanpak van schulden, maximaal zes maanden in de wacht te kunnen zetten. Zo kan een rustperiode ontstaan om zaken op te lossen.

Een op vijf moest belasting terugbetalen

UTRECHT - Een op de vijf Nederlanders moest vorig jaar geld terugbetalen aan de Belastingdienst. Een derde van die mensen kon dat maar met moeite opbrengen.

''Ruim de helft had niet zien aankomen dat ze terug moesten betalen'', aldus het Nibud, dat jaarlijks onderzoek doet naar belastingaangiftes.
Mensen moeten geld terugbetalen omdat ze teveel toeslagen hebben ontvangen, een te groot maandelijks voorschot kregen of omdat er een fout in de aangifte zat.


Voorschot


Van de Nederlanders die maandelijks een voorschot krijgen van de Belastingdienst, heeft ruim de helft dat geld nodig om rond te kunnen komen. Als zij dat voorschot dan uiteindelijk terug moeten betalen, is dat volgens het instituut voor budgetvoorlichting extra moeilijk.
De helft van de mensen die aan het eind van het jaar via de voorlopige aanslag geld terugkrijgen, geeft dat uit. Ongeveer een derde geeft een deel uit; 20 procent jaagt het hele bedrag erdoor.
Volgens het Nibud wacht 40 procent van belastingplichtig Nederland netjes op de definitieve aanslag alvorens met het geld aan de haal te gaan.

Onzeker


Tenslotte constateert het Nibud dat veel belastingbetalers onzeker zijn over het invullen van de aangifte. De helft is bang geld te laten liggen omdat ze het niet goed doen.
© ANP

Duizenden Nederlanders lenen voor belastingaanslag

AMSTERDAM - Duizenden Nederlanders sluiten een lening af om hun belastingaanslag te kunnen betalen. Met name huizenkopers en nabestaanden worden vaak onaangenaam verrast door het bedrag dat terugbetaald moet worden aan de Belastingdienst.


Om de fiscus alsnog terug te kunnen betalen sluiten veel mensen daarom een lening af.
Dat blijkt uit gegevens van kredietsverstrekker Freo en accountantsorganisatie HLB Van Daal & Partners.




Huizenkopers


Mensen die een huis kopen terwijl zij hun vorige woning nog niet verkocht hebben verliezen na een bepaalde periode hun recht op hypotheekrenteaftrek. Daarop moet de voorlopige teruggaaf aangepast worden.
Mensen denken dat zij wel recht hebben op de teruggaaf omdat hun lasten blijven doorlopen, maar het tegendeel is waar. De teruggaaf dient zelfs met rente terugbetaald worden.
Door de dubbele lasten is het voor veel mensen moeilijk om het bedrag terug te betalen en kloppen daarom aan bij een kredietverstrekker voor een lening.

Nabestaanden


Ook nabestaanden worden vaak geconfronteerd met hoge aanslagen van de fiscus. Met name echtparen met kinderen die in een afbetaald huis wonen moeten veel geld afdragen.
Als één van de ouders komt te overlijden dan zal de ander een aanslag moeten betalen over het erfdeel van de kinderen. Die bedragen kunnen hoog oplopen.
Omdat met het overlijden van een partner ook een deel van het inkomen wegvalt zijn veel nabestaanden genoodzaakt om geld te lenen zodat zij de aanslag terug kunnen betalen.

Terugbetalen


Een op de vijf Nederlanders moest vorig jaar geld terugbetalen aan de Belastingdienst. Een derde van die mensen kon dat maar met moeite opbrengen.
De helft van de mensen die aan het eind van het jaar via de voorlopige aanslag geld terugkrijgen, geeft dat uit. Ongeveer een derde geeft een deel uit; 20 procent jaagt het hele bedrag erdoor.
Volgens het Nibud wacht 40 procent van belastingplichtig Nederland netjes op de definitieve aanslag alvorens met het geld aan de haal te gaan.

vrijdag 18 maart 2011

Minder AOW met een inwonend kind

Er zijn plannen om te besparen op de basis voorzieningen. Eerder is al uitgesproken dat er mogelijk maatregelen komt tegen mensen met een bijstandsuitkering, waarvan een inwonend kind een inkomen heeft. Nu willen ze AOW-ers met inwonende meerderjarige kinderen gaan korten.  Lees hier verder

donderdag 17 maart 2011

'Onbedoelde fraude bij belastingaangifte'

Gemakzuchtige Nederlanders moeten uitkijken dat ze niet onbedoeld frauderen bij het invullen van de belastingaangifte. De door de Belastingdienst vooringevulde aangifte kan voor hen verraderlijk slecht uitpakken, zeggen belastingadviseurs in het AD.

'Onbedoelde fraude bij belastingaangifte'De Belastingdienst vult dit jaar een klein deel van de aangifte alvast in en gaat de komende jaren steeds meer gegevens van tevoren invullen. Belastingadviseurs vrezen massa's boetes voor gemakzuchtige Nederlanders.
De gegevens kunnen verkeerd of incompleet zijn, waarschuwen adviseurs in de krant. Wie zonder grondige controle op 'OK' klikt, kan daardoor aftrekposten missen, maar ook onbedoeld belastingfraude plegen.
Volgens hoofd van de FNV Belastingservice Tamara Tamis is het meest verraderlijke punt het loon. "Het salaris wordt al ingevuld. Maar veel kleine baantjes of bijverdiensten vallen buiten het systeem." Wie daardoor vergeet een krantenwijk of freelance bijverdienste op te geven, kan later alsnog tegen de lamp lopen omdat de gegevens vaak uiteindelijk toch bij de fiscus terechtkomen.
De Belastingdienst zegt in een reactie dat de aangifte de eigen verantwoordelijkheid van mensen blijft, al is hij vooraf ingevuld. "Als het fout gaat is het aan de inspecteur wat voor boete hij oplegt. Dat systeem verandert niet."

De Belastingdienst gaat de komende jaren nog meer gegevens van tevoren invullen op de aangifte inkomstenbelasting. Staatssecretaris Frans Weekers van Financiën heeft daarover woensdag afspraken gemaakt met de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).Nu staan gegevens als naam, adres, woonplaats, loon of studiefinanciering en de WOZ-waarde van een koopwoning alvast ingevuld. Volgend jaar komen daar ook de betaalde hypotheekrente en de ingehouden dividendbelasting bij. In 2013 vult de Belastingdienst ook het spaarsaldo en de waarde van de effectenportefeuille al vast in op het aangifteformulier.

woensdag 16 maart 2011

GKB gaat onbetaalde rekeningen opkopen

  • DVHN | Gepubliceerd op 15 maart 2011, 21:57
  • Laatst bijgewerkt op 15 maart 2011, 22:15
Assen -  De Gemeentelijke Kredietbank (GKB) in Assen gaat onder de naam turbosanering onbetaalde rekeningen van cliënten van de schuldhulp opkopen. Schuldeisers, bedrijven en ondernemers, zijn dan verlost van een lastig dossier. De schuldhulp kan ook sneller beginnen.
Dat zegt directeur Jan Tingen van de GKB, die werkt voor 22 gemeenten in het Noorden. Incassobureaus verdienen flink aan het opkopen van onbetaalde facturen van ondernemers en het recht om de rekening bij de schuldenaar te innen. Bij de GKB gaat het schuldeisers en cliënten niets extra's kosten. Het is een landelijk proefproject dat in het Noorden wordt opgezet. Doel is de schuldhulp minder tijdrovend en goedkoper te maken.

maandag 14 maart 2011

Weer meer schuldsaneringen

DEN HAAG - Vorig jaar is ruim een kwart meer schuldsaneringen uitgesproken dan in 2009. Vooral in het laatste kwartaal nam het aantal mensen dat via de rechter een schuldsanering kreeg toe.

Daarmee zet de stijging die halverwege 2009 is ingezet stevig door. Dat blijkt maandag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
De rechter sprak vorig jaar ruim 11.000 schuldsaneringen uit, 2500 meer dan in 2009. Vooral het aantal privépersonen dat werd toegelaten tot de Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp) groeide.
In 2010 kwamen gemiddeld 87 mensen per 100.000 inwoners van 18 jaar en ouder in de schuldsanering. Tussen de provincies onderling zijn enorme verschillen zichtbaar.

Wsnp


Zo kwamen in Utrecht gemiddeld 49 van de 100.000 inwoners in de Wsnp, tegen 251 in Flevoland. In 2009 werden in Flevoland ook al de meeste schuldsaneringen uitgesproken van alle provincies.
Om in de schuldsanering te komen, moet iemand een aanvraag indienen bij de rechter. Het Wsnp-traject voor schuldsanering helpt ruim 70 procent van de schuldenaren aan een schone lei. Vorig jaar kwam aan 13.000 schuldsaneringen een einde.

Schone lei


Daarvan bereikte 81 procent de schone lei, waarbij de rechter de schuldenaar het resterende deel van zijn schulden kwijtscheldt. Dat percentage stijgt sinds 2005 doorlopend. Onder (ex-)ondernemers komt het iets vaker voor dan bij privépersonen.
© ANP

woensdag 9 maart 2011

Eén op de vijf Nederlanders moet fiscus terugbetalen

Bron: Persbericht Nibud
08/03/2011 19:08 uur

Teveel ontvangen toeslagen, een te groot maandelijks voorschot of een fout in de aangifte; 20 procent van de Nederlanders was vorig jaar genoodzaakt geld aan de Belastingdienst terug te betalen. Daarnaast blijkt het maandelijks voorschot dat veel Nederlanders ontvangen, hard nodig te zijn om rond te komen. Dit blijkt uit de jaarlijkse enquête over de belastingaangifte van het Nibud. Ook blijkt uit deze peiling dat de helft van de belastingbetalers bang is de aangifte niet goed in te vullen en zo geld te laten liggen.

Niet voorbereid op terugbetalen
20 procent van de Nederlanders moest vorig jaar geld terugbetalen. Een derde van hen kon dit geld maar moeilijk opbrengen. Ruim de helft had niet aan zien komen dat ze de Belastingdienst terug moest gaan betalen. Volgens het Nibud reden om bijvoorbeeld wijzigingen in het inkomen of de persoonlijke situatie tijdig door te geven, zodat de hoogte van de toeslagen of de voorlopige aanslag bijgesteld kan worden.

 Meer tips voor consumenten heeft het Nibud verzameld op www.nibud.nl/belastingaangifte .

Maandelijks geld terug
Van de Nederlanders die maandelijks een voorschot krijgen op hun belastingaanslag, heeft ruim de helft dit geld nodig om rond te komen. De meesten besteden dit aan boodschappen, ruim een kwart wordt besteed aan het aanvullen van tekorten. Schulden worden door 15 procent van de belastingbetalers afgelost met de voorlopige teruggaaf. Voor de Nederlanders die het geld nodig hebben om rond te komen, is het extra moeilijk als zij achteraf geld aan de fiscus terug moeten terugbetalen.

De Nederlanders die geen maandelijks voorschot op de belastingaangifte ontvangen maar wel geld terug verwachten, willen dit geld uitgeven aan het wegwerken van tekorten en schulden (resp. 24% en 13%). Het Nibud adviseert om in dit geval via een voorlopige aanslag de verwachte teruggaaf maandelijks te ontvangen om zo tekorten gedurende het jaar te voorkomen. Men komt bijvoorbeeld in aanmerking voor een voorlopige aanslag over het lopende jaar als men recht heeft op heffingskortingen of aftrekposten.

Voorzichtig met voorlopige aanslag
Een groot deel (41%) van belastingplichtig Nederland geeft het geld dat ze aan het eind van het jaar via de voorlopige aanslag krijgen niet direct uit, maar wacht op de definitieve aanslag. De helft houdt dit geld niet achter: 30 procent geeft al een deel van de voorlopige aanslag uit en 20 procent alles. Mensen die de teruggaaf gebruiken voor het aanvullen van tekorten of aflossen van schulden geven dit iets vaker direct uit. Als de definitieve aanslag negatiever uitpakt dan de voorlopige, is de kans groot dat daar weinig financiële ruimte voor is. Daarom adviseert het Nibud het mogelijk te ontvangen bedrag achter de hand te houden tot de definitieve aanslag binnen is.

 Veel belastingbetalers zijn onzeker over de belastingaangifte. 50 procent is bang geld te laten liggen door de aangifte niet goed in te vullen. Van degenen die aangeven de aangifte moeilijk te vinden (40%), geeft ook bijna de helft aan ze het lastig vinden de aangifte zo gunstig mogelijk in te vullen. Mensen die zelf of samen met hun partner aangifte doen en een laag inkomen hebben, denken relatief vaak dat ze teveel belasting betalen omdat ze niet optimaal gebruik maken van aftrekposten (27%). Het Nibud raadt mensen die onzeker zijn over hun aangifte aan om hulp in te schakelen bij het invullen. Teveel betalen of te weinig terugkrijgen zal zo minder voorkomen. Gelukkig ziet het Nibud dat mensen die moeite hebben met de aangifte deze relatief vaak door andere mensen laten doen.

 Meer informatie:- Onderzoek Nibud: Belastingaangifte over 2010 
Geld laten liggen

zondag 6 maart 2011

Welkom bij Meerkosten.nl



meerkosten.nlLeven met een handicap of chronische ziekte brengt extra kosten met zich mee. Meerkosten voor zorg, vervoer, hulpmiddelen, aanpassingen en voorzieningen. Meerkosten omdat het dagelijks leven voor u duurder is dan voor anderen. Er zijn verschillende regelingen om die meerkosten te compenseren. Die compensatie is nooit volledig. Maar de regelingen helpen wel. Op deze site worden de aftrekbare uitgaven voor ziekten nog uitgebreider uitgelegd, dan op de site van de belastingdienst.  Maak er gebruik van!

vrijdag 4 maart 2011

Centrale telefoonnummer vervangt alle gemeentelijke telefoonnummers

Inwoners van Assen, Tynaarlo en Aa en Hunze bellen vanaf nu via telefoon nummer 14 0592 (gemakkelijk te onthouden vanwege het kengetal . Via de computer krijgt men dan de juiste dienst aan de lijn.

Gratis vakantie voor minima

 Kampeergigant De Vrijbuiter heeft het initiatief genomen zo'n 400 gratis vakanties uit te delen aan mensen die langere tijd op een minimaal inkomen zijn aangewezen.
Er is – in navolging van instellingen als de voedselbank – een stichting De Vakantiebank opgericht. De vakanties variëren van een geheel verzorgde week (inclusief vliegreis) in een appartement op het Griekse Kos tot een week in een hotel op Schiermonnikoog of een week kamperen in huurtent of caravan in Nederland.
 Meer info over voorwaarden en aanmelding kunt u hier vinden.