maandag 31 januari 2011

Schuldhulpverlening: gemeenten zijn aan zet!

Begin maart behandelt de Tweede Kamer het wetsvoorstel gemeentelijke schuldhulpverlening. De gemeenten krijgen dan een centrale vrije rol, maar de rechters kijken ondertussen kritisch mee.
- Serie Schuldhulpverlening - Nadja Jungmann
Als de Staten-Generaal goede zin heeft, kon de invoering van de wet wel eens snel gaan. Dat is spannend want er speelt nogal wat in dit veld. Enerzijds nemen de aanvragen zowel in aantal als in complexiteit al jaren toe. Anderzijds leiden ontwikkelingen in de velden van invordering en incasso ertoe dat de opstelling van crediteuren steeds harder wordt. En in het midden staan gemeenten die als intermediair zoeken naar oplossingen.
Door schuldregelingen te treffen, proberen zij schuldsituaties op te lossen. En in situaties waarin dat te hoog gegrepen is, zoeken zij naar manieren om de maatschappelijke kosten te beperken. Dit alles in een context waarin er door het wegvallen van tijdelijke middelen en bezuinigingen door de gemeenten en het rijk er op tal van plaatsen flink bezuinigd wordt.

Naar een nieuwe wet
Hoe bezuinig je als je binnenkort wettelijk verplicht bent om schuldhulpverlening aan te bieden aan al  je inwoners? Durf je te investeren in schuldpreventie? Ook als je op voorhand niet weet wat het gaat opleveren? Wat dragen nieuwe spelers zoals vrijwilligers of beschermingsbewindvoerders bij? Nemen zij werk uit handen of zorgen ze vooral voor afleiding van waar het echt om gaat? En wat betekent het als je inzet op (hoge) zelfredzaamheid? Minder werk doordat je de schuldenaar niet al het werk uit handen neemt? Maar wat doe je dan als iemand toch niet zo zelfredzaam bleek en de uithuiszetting is nabij? Vang je hem dan toch weer op?
Dit zijn vragen waar de gemeenten en uitvoerders van schuldhulpverlening momenteel mee worstelen. In de opmaat naar de behandeling van het wetsvoorstel in de Tweede Kamer behandel ik de komende weken onderwerpen die te maken hebben met bovenstaande vragen of het wetsvoorstel. Het idee is om in de week van de kamerbehandeling te komen tot een afsluiting waarin ik de resultaten van de plenaire behandeling combineer met inzichten die bijdragen aan effectieve en efficiënte schuldhulpverlening. Het afsluitende stuk heeft als doel managers en beleidsmedewerkers verder te helpen in de doorontwikkeling van de gemeentelijke schuldhulpverlening.

Vrijwillig is niet vrijblijvend!
In dit eerste deel om te beginnen aandacht voor de inzet van gemeenten bij schuldhulpverlening en hun relatie tot het recht. Een van de meest opvallende kenmerken van de gemeentelijke schuldhulpverlening is het belang van vrijwilligheid. De gemeente kan alleen een schuldregeling treffen als zowel de schuldenaar als zijn gemiddeld 17 crediteuren daar vrijwillig mee instemmen. Bij (te) veel gemeenten wordt het idee van vrijwilligheid verward met vrijblijvendheid.
Na jarenlang werken in de luwte van het recht, komt de schuldhulpverlening steeds meer in het vizier van onder meer de rechtbanken. En tot de onterechte verbazing van velen blijkt dan dat de rechtbank iets vindt van de uitvoering. Een van de grote gemeenten beet ruim een jaar geleden hier het spits mee af. Een wachttijd van 16 maanden werd door de rechter afgestraft door geen moratorium toe te staan (lees: bevriezen invorderingsacties crediteuren). De schuldenaar kon er niets aan doen maar werd wel de dupe.
Een andere gemeente werd door de rechter veroordeeld om een niet saneerbare Cjib-boete te betalen; er was aan de schuldenaar onvoldoende duidelijk gemaakt dat hij deze vordering wel volledig moest betalen. En eveneens vorig jaar boden de minister van justitie en de Hoge raad opeens een bypass aan onder meer bewindvoerders Wsnp om het minnelijk traject uit te voeren, minnelijke middelen toe te passen en waar nodig een 285 verklaring (toelatingsticket Wsnp).
Omgekeerd zoeken gemeenten ook steeds vaker de rechter. Een aantal crediteuren werd het afgelopen jaar veroordeeld in de kosten die gemeenten maakten om een schuldregeling te kunnen treffen. Bijvoorbeeld in de situatie waarin de gemeente kosten maakte om een crediteur middels een procedure voor gedwongen medewerking alsnog tot medewerking te dwingen.

Wat leren deze ontwikkelingen ons?
De belangrijkste les is dat het recht een steeds belangrijkere rol speelt in de uitvoering van de schuldhulpverlening. Niemand zit te wachten op een golf rechtszaken. Maar een wat meer verspreid inzicht in de wederzijdse verplichtingen in dit veld waar vrijwilligheid en vrijblijvendheid nog wel eens worden verward, is zo gek nog niet. Zeker niet als de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening straks in werking treedt en schuldenaren naast de lokale klachtenprocedure ook de gang van beroep- en bezwaar als weg krijgen.
Heldere spelregels en een heldere verantwoordelijkheidsverdeling zijn immers basisvoorwaarden voor een effectief en efficiënt werkend veld.  En als daarvoor nodig is dat we de komende tijd de rechter zo af en toe vragen om zich eens tegen ons veld aan te bemoeien, dan kon dat wel eens een hele waardevolle investering zijn om de uitvoering en effectiviteit naar een hoger plan te tillen.

Nadja Jungmann is lector rechten, schulden en invordering aan de Hogeschool Utrecht. Daarnaast werkt zij als organisatieadviseur. In die rol houdt zij zich vooral bezig met strategische en bedrijfsvoeringsvraagstukken in het sociaal domein.

zaterdag 22 januari 2011

Samenwerking Voedselbanken en financiële hulporganisaties

De voedselbanken hebben op donderdag 20 januari een overeenkomst getekend met de Gemeentelijke Kredietbank, Werkplein Baanzicht en Humanitas Thuisadministratie.

De voedselbank wijst haar klanten actief op verschillende regelingen zodat de financiële en sociale situatie van de mensen op orde komt. Als mensen aankloppen bij een voedselbank stemmen ze ermee in dat ze actie ondernemen om uit de huidige situatie te komen.
Om ervoor te zorgen dat duidelijk is welke regelingen er zijn en wie daar gebruik van kan maken hebben verschillende partijen uitgesproken intensiever samen te gaan werken. De partijen die samenwerken zijn de voedselbanken, Humanitas Thuisadministratie, de Gemeentelijke Kredietbank en Werkplein Baanzicht (voor de gemeenten Aa en Hunze en Assen).

De contactpersonen van de verschillende partijen hebben regelmatig overleg om elkaar te informeren over de werkwijzen, regelingen en wijzigingen en om casussen te bespreken om zo voor een goede doorverwijzing te kunnen zorgen. Met de samenwerking wordt ervoor gezorgd dat er meer gebruik wordt gemaakt van de verschillende regelingen.

donderdag 20 januari 2011

Discussies BUDGET SUPPORT te Assen

 De redacteur plaatste al eerder meerde artikelen op deze blog over Budget Support te Assen. Vanmorgen stond op de voorpagina -editie Drenthe- van het DvhN : Einde Budget Support in zicht.  Er is geen geld meer voor de stichting , de gemeente verlengt het contract niet.


 N.a.l. van een artikel op de site van de SP geschreven door Aly Joustra ( dit artikel stond ook in het DvhN) heeft de coördinater van Humanitas "thuisadministratie", de heer Ed Schut, de volgende mail met kanttekeningen gestuurd naar Aly Joustra.

Beste Aly,

Ik heb met veel belangstelling je artikel gelezen op de website van de SP met als titel "3 vrouwen ruimen puinhoop van college op" en de vragen die je aan het college gesteld hebt over de situatie  rondom budgetsupport.

Ik neem  toch de vrijheid om enige kanttekeningen bij het één en ander te plaatsen. Even voor alle duidelijkheid ik doe dit op persoonlijke titel en dus niet namens Humanitas Thuisadministratie Assen waar ik zoals je weet vrijwillig coordinator ben.

Ik onderschrijf je mening dat Budgetsupport goed werk verricht en dat Marjan daarin de drijvende kracht is. Daarin verschillen wij niet van mening. En ik heb ook niets tegen Budgetsupport en of Marjan.

Wat mij echter stoort is dat je doet voorkomen of Budgetsupport de enige organisatie is "die op het terrein van thuisadministratie/begeleiding bij schulden/ zorgen dat mensen krijgen waarop ze recht krijgen/ de mensen steunen in de ondersteuning van verschillende aanvragen, toeslagen, belasting terugvragen en begeleidingen naar de GKB toe"   in Assen dit werk doet.

Je spreekt niet over Humanitas Thuisadministratie Assen die met een ploeg van 20 vrijwilligers dezelfde problemen oppakt als Budgetsupport. In 2010  hebben wij 103 nieuwe aanvragen gehad. Terwijl we uiteraard het jaar niet met 0 begonnen zijn.
Al de 20 mensen die actief zijn ontvangen geen loon, zij kunnen hooguit de onkosten vergoedt krijgen. Onder deze 20 vrijwilligers zijn 2 coordinatoren  (Els en ik) die gemiddeld 20 tot 30 uur per week bezig zijn en ook daarvoor geen enkele vergoeding ontvangen.
Komende donderdag ondertekenen wij een Convenant samen met de gemeente en de voedselbank om mensen die zich rechtstreeks bij de voedselbank melden te ondersteunen en te bekijken of zij wel van alle regelingen gebruik maken die er zijn en met hen proberen de financien op orde tekrijgen.  Wij krijgen dus meer werk, terwijl onze subsidie van 3000,-- euro wordt teruggebracht tot 2100,-- euro. Om al dat werk te doen hebben wij geen betaalde kracht nodig, omdat al onze vrijwilligers deze werkzaamheden met veel plezier en deskundigheid oppakken.

Verder zijn we met andere organisaties bezig in overleg met de gemeente tot oprichting van een formulierenbrigade.

Daarnaast zijn in Assen ook nog actief  Stichting Welzo met een groep vrijwilligers voor Thuisadministratie voor ouderen en uiteraard UBA  die veel belastingformulieren invult voor mensen met een minimuminkomen en hun administratie op orde hebben. UBA verwijst mensen die hun administratie niet op orde hebben o.m. naar ons. Ook UBA heeft geen betaalde kracht.

Ik ben het met je eens dat al deze organisaties een grote en goede schakel vormen tussen de  professionele organisaties en inwoners van Assen die problemen hebben.. Als de vrijwilligersorganisaties wegvallen ontstaat er een groot probleem.

Als je in je vragen vraagt om gelijke kappen-gelijke monnikken (mijn interpretatie) dan vraag ik mij toch af waarom Budgetsupport een betaalde kracht zou moeten hebbben, als andere organisaties het doen met een minimale subsidie en alle activiteiten belangeloos door de vrijwilligers gedaan worden.

Ook op het gebied van de weggeefwinkel zijn meerdere partijen aanwezig in Assen. En bij sommige acties dubbele activiteiten in Assen plaatsvinden.

Bij mij staat voorop de mensen in Assen die problemen hebben, en we niet moeten denken in concurrentie tussen organisaties maar in goede samenwerking en aanvullingen op elkaar zodat we met z'n allen zoveel mogelijk mensen bereiken.
Daarbij moeten er geen  verschil zijn tussen de organisaties, inderdaad gelijke monikken- gelijke kappen.

Dit waren enige kanttekeningen mijnerzijds. Mocht je behoefte hebben om met mij hierover te praten, dan ben ik daar uiteraard toe bereid.

met vriendelijke groet,
Ed Schut


Met toestemming van de hr.Schut en mvr. Joustra op deze blog geplaatst.

Vrijwilligers gevraagd !

Humanitas zoekt dringend vrijwilligers die kunnen helpen bij de afd. " Thuisadministratie "

ASSEN
-  Humanitas heeft hulp nodig. Het afgelopen jaar heeft de afdeling "Thuisadministratie" Assen vele nieuwe aanvragen van inwoners ontvangen, om hen bij verschillende zaken behulpzaam te zijn. Het gaat om thuisadministratie, financiële situatie, het aanvragen van verschillende voorzieningen en toeslagen.
De doelstelling is dat binnen een week na de aanvraag voor hulp medewerkers bij de mensen thuis zitten om over hun situatie te praten. Om deze doelstelling na te kunnen komen en geen wachtlijsten te krijgen, zoekt de afdeling dringend nieuwe vrijwilligers.
Medeburgers, die over administratieve kennis beschikken, kunnen zich voor de gemeenschap zeer verdienstelijk maken door zich voor dit belangrijke werk beschikbaar te stellen.
___________________________________________
Voor informatie: tel. 06-30220380 of via
thuisadministratieassen@gmail.com
 

donderdag 13 januari 2011

Rapport Armoedebeleid in Assen

Op 3 december 2010 berichten we over het rapport van de rekenkamer "Armoedebeleid in Assen" ..het volgende.
Het onderzoek in opdracht van de Rekenkamer is uitgevoerd door het onderzoeksbureau CAB te Groningen.
Wij als Humanitas "Thuisadministratie" afd. Assen zijn hiervoor zowel schriftelijk als mondeling geintervieuwd. Het rapport hebben we nog niet. 

Ik kan u nu melden dat het rapport beschikbaar is, hier kan men het rapport lezen of downloaden. Het is ook beschikbaar onder "nuttige download" zie kader rechts.

woensdag 12 januari 2011

Elektronische aangifte IB 2010 is beschikbaar.

Met dit aangifteprogramma doet u digitaal aangifte over 2010.

Vooraf ingevulde aangifte? Wacht tot 1 maart

Wilt u dat de belastingdienst alvast zo veel mogelijk gegevens heeft ingevuld in uw aangifte? De zogenaamde vooraf ingevulde aangifte, wacht dan tot 1 maart 2011 met het downloaden van het aangifteprogramma.
Let op!
Ontving u in 2010 een afkoopsom lijfrente? Wacht ook dan met downloaden van het aangifteprogramma tot 1 maart 2011.
DigiD-inlogcode nodig

Gebruik uw DigiD-inlogcode om digitaal aangifte te doen. Doet u samen met uw partner aangifte? Gebruik dan allebei uw eigen DigiD-inlogcode. Vraag deze direct aan via http://www.belastingdienst.nl/redirects/digid.html Lees ook de gebruikersvoorwaarden.

donderdag 6 januari 2011

Alles wordt duurder in 2011

Wat deze maand ook onder de streep op de loonstrook staat, één ding is zeker: alles wordt dit jaar duurder. De loonbelasting gaat weliswaar voor bijna iedereen iets omlaag, waardoor op de loonstrook voor velen een kleine plus staat, maar in het dagelijks leven stijgen veel prijzen meer dan de salarisstrook kan opvangen.
Kijk in de overzichten waar u aan toe bent.
Voor de Sociale uitkeringen per 1 jan. 2011 ga naar het overzicht
Voor de Sociale verzekeringen per 1-jan. 2011 ga naar het overzicht
Voor de lasten en lusten van de fiscus in 2011 ga naar het overzicht

Het gehele artikel is hier te lezen

Het is zo ver: Nieuwe site ontsluit alle pensioenrechten

Website maakt bij velen groot pensioentekort zichtbaar
Per vandaag kan iedere werknemer in één oogopslag zien hoeveel pensioen ze hebben opgebouwd in hun loopbaan.  Lees er o.a. hier meer over.

 hier is de link naar het overzicht, inloggen met je DigiD. ( het is nu erg druk op de site, later nog maar eens proberen als het nieuws er af is).

Als u nog geen DigiD heeft kan die hier aangevraagt worden.